mandag den 29. september 2014

Forsigtig - farlig

For halvandet år siden til min fødselsdag fik jeg vanvittigt mange skønne gaver - blandt andet en gammel brun flaske tiltænkt som vase. Og i dag faldt jeg over nøjagtig samme flaske, bare i grøn! Jeg mente at kunne huske at den jeg havde derhjemme var brun, men på hjemvejen nåede jeg at komme helt i tvivl, så jeg blev ekstra glad, da jeg så brune flaske stå i min vindueskarm.


De er smadder fine sammen, og nu kan jeg garanteret ikke undgå at holde øje med, om jeg kan finde dem i flere farver. Jeg tvivler dog lidt på der findes flere farver - i hvert fald hvis det, ligesom jeg tror, er gamle medicinflasker.

7 kommentarer:

  1. Er næsten helt sikker på at de har indeholdt terpentin, renset benzin eller ligende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har faktisk fundet ud af en hel del om dem. De er fra Kastrup-Holmegaard, og har i hvert fald blandt andet indeholdt salmiakspiritus og stenkulsnafta - hvad det nu end er.
      Måske du kan huske dem? De blev vidst brugt i 70'erne og måske også senere.
      Jeg har derudover fundet ud af, at flaskerne findes i lys petroleumsblå, grønne (flere nuancer) og brune - måske også helt hvide.

      Slet
    2. Ja da, jeg kan fint huske dem. Skal prøve at holde udkig efter nye farver.

      Slet
    3. Fedt! :)
      Jeg skrev til en mand med en kæmpe glasflaskehjemmeside, og han fortalte mig ovenstående. Han var dog selv ikke begejstret for dem, idet de er maskinlavede og ikke mundblæste. Men han kunne godt forstå at den yngre generation kunne lide dem :)

      Slet
  2. Der er et forladt hus uden for Langå (fyn) fandt en hel fyldt flaske med et eller andet. Dumt som det var kastede jeg den på vægen reaktionen var sindsy ætsende ødelagde en del af vægen og røg, stak af hurtigt.

    SvarSlet